De weg naar moeiteloze marketing

Moeiteloze marketing.. Leuk verzonnen hoor, maar zo moeiteloos voelt het meestal helemaal niet! Je voelt er weerstand tegen om bepaalde activiteiten uit te voeren of hebt misschien wel een gebrek aan inspiratie. Herkenbaar?

Wat is moeiteloze marketing?

De term moeiteloze marketing ben je misschien al een aantal keren tegengekomen. Op mijn website bijvoorbeeld of op mijn social media kanalen. Het is een term die ik bedacht heb na jarenlang een steeds grotere weerstand te voelen tegen alles wat met marketing te maken heeft. Knap lastig om hiermee om te gaan als het je vakgebied is.

Ik dacht er op een gegeven moment zelfs aan om mezelf maar te laten omscholen naar een andere vak. Puur omdat ik me begon te irriteren aan alles wat ik online voorbij zag komen.  Maar in plaats van op te geven, ben ik dieper in mezelf gedoken.

Waarom raakte ik geïrriteerd door hoe anderen hun marketing deden? En waarom begon ik weerstand te voelen tegen het werk dat ik deed voor anderen? Het moet toch ook anders kunnen? Op een manier die wel moeiteloos aan kan voelen?

Het antwoord vond ik in de psychologie

Van kleins af aan was ik al geïnteresseerd in psychologie. Waarschijnlijk is het een interesse die ik van mijn moeder heb overgenomen. Ik kan me nog zo goed herinneren dat haar adviezen vaak begonnen met “psychologisch gezien….”.

Hoe vaak wordt er wel niet gezegd dat wij als mens uniek zijn? Juist ook in marketing. Denk alleen maar eens aan al die verschillende soorten shampoos die je kunt kopen bij je lokale drogist. Voor ieder haartype wordt er wel weer een andere shampoo op de markt gebracht.

Maar goed, ik dwaal af. Waar ik naartoe wil met mijn verhaal is dat we inderdaad uniek zijn als persoon. Waarom is het dan toch, dat de meeste ondernemers precies dezelfde activiteiten doen op het gebied van marketing?

Ook ik heb me er schuldig aan gemaakt hoor, dat ga ik zeker niet ontkennen. Tijdens mijn studie leerde ik over alle mogelijkheden op het gebied van marketing en die ga je dan natuurlijk allemaal uitvoeren. Omdat het zo moest. Want het werkt.

Psychologisch-gezien

Waarom dan kiezen voor moeiteloze marketing?

“Never change a winning team.”

Ik ben het helemaal eens met deze quote. Uit ervaring kan ik je echter zeggen dat niet alle vormen van marketing werken. Althans niet voor iedereen.

Wanneer jij bijvoorbeeld weerstand voelt tegen het geven van een webinar of het maken van Instagram Reels, dan zul je merken dat het je niets oplevert behalve frustratie. Want je zendt in zo’n geval niet de juiste energie de wereld in.

Mocht je “energie” trouwens te spiritueel of zweverig vinden. Geloof mij, dat is het niet. Maar dat is misschien wel een mooi onderwerp voor een toekomstig blog. Je kunt het woord “energie” voor nu bijvoorbeeld ook vervangen door “enthousiasme” of “passie”.

Als jij ontzettend gepassioneerd of enthousiast bent over wat je doet, dan praat je er tegen mensen in je omgeving heel anders over, dan wanneer je praat over bijvoorbeeld het weer. Tenzij je weerman of weervrouw bent natuurlijk 😉

Je houding zal waarschijnlijk meer opgericht zijn, je praat met meer variatie in je stem en je ogen beginnen te stralen. Je kan ook wel uren vertellen over dit specifieke onderwerp. Voel je nu een beetje wat ik bedoel?

Hetzelfde geldt dus ook voor de vormen van marketing die je inzet voor jouw bedrijf. Als jij niet voor een volle zaal durft te praten, dan kun je nog zo gepassioneerd zijn over het gespreksonderwerp, maar dan komt jouw boodschap niet aan bij jouw publiek.

En dan wordt het dus tijd om verandering aan te brengen.

Hoe kies ik mijn winning team?

Wat misschien wel mijn meest simpele en korte advies is, doe vooral datgene waar jij het meeste plezier uithaalt! En blijf dus weg bij activiteiten waar je echt geen zin in hebt. Zelfs als ze voor anderen zo goed werken.

Voor de meer uitgebreide versie duiken we in mijn volgende blogs in jouw psychologie. In wie jij bent als persoon. In jouw persoonlijkheidstype en je human design.

Huh? Wat? Kun je dat eten?

Nee dat niet. Maar er gaat misschien wel een geheel nieuwe wereld voor je open. Waarin je jezelf beter gaat begrijpen en leert wat voor jou de beste route is op weg naar moeiteloosheid.


Deel dit artikel

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Deze blogs vind je misschien ook wel interessant