Van persona naar jouw persoonlijkheidstype

Als je net als ik enigszins geïnteresseerd bent in zelfontwikkeling en psychologie, dan heb je vast wel eens een online test gedaan om achter jouw persoonlijkheidstype te komen. In dit blog neem ik je mee langs verschillende modellen en leg ik de invloed van jouw persoonlijkheidstype op jouw marketing toe met enkele voorbeelden.  

Jungiaanse archetypes, Myers-Briggs of NERIS?

Wij mensen doen niets liever dan onszelf in hokjes plaatsen. Ook al zeggen we van niet. Vandaar ook dat er zoveel psychologische modellen en theorieën over persoonlijkheidstypes zijn ontstaan. Carl Gustav Jung wordt gezien als de grondlegger van de analytische psychologie. Hij ontwikkelde bijvoorbeeld de concepten introvert en extravert.

Later ontwikkelden Katharine Cook Briggs en haar dochter Isabel Briggs-Myers de MBTI indicator. Met acroniemen zoals INFJ en ESTP resultaat. De eenvoud van die acroniemen leidde ertoe dat dit model voor verschillende theorieën werd gebruikt. Alhoewel deze acroniemen niet altijd dezelfde betekenis toegekend kregen. Bovendien liep men soms tegen problemen aan, wanneer een score op een bepaald type meer neutraal was.

Het NERIS model, bekend van de website 16personalities.com, kijkt naar de mate van het spectrum waarin men bepaalde eigenschappen vertoond. Dit model combineert de eenvoud van de acroniemen met een extra letter aan het eind. Ze maken daarbij trouwens geen gebruik van Jungiaanse concepten zoals cognitieve functies, omdat deze simpelweg moeilijk wetenschappelijk te bewijzen zijn. De test kun je geheel gratis doen op hun website en ik kan je zeggen dat de uitslag voor zowel mijzelf als anderen in mijn omgeving “spot on” was.

Wat heeft persoonlijkheid te maken met marketing?

Heb je ooit wel eens gehoord van op persoonlijkheid gebaseerde marketing? Daarbij wordt een enorme hoeveelheid data gebruikt om precies jou te bereiken met bijvoorbeeld advertenties over een product of dienst waar je aan dacht. Alsof ze jouw gedachten lezen.

Hierbij draait het om het creëren van een persoonlijke ervaring voor een bepaald persoonlijkheidstype. Met behulp van kleur, woordgebruik, foto’s of design. In deze situatie ga je dus aan de slag met het indelen van jouw doelgroep naar persoonlijkheidstypes.

Naar mijn idee sla je dan wel een stap over. Verbeter de wereld en begin bij jezelf, was het gezegde toch? Daarom vind ik het belangrijk om eerst eens te kijken naar jouw eigen persoonlijkheid. Om te bepalen hoe je jouw branding en marketing kunt inrichten op een manier die bij jou past. Zodat je klanten aantrekt die van nature bij jou passen.

De vijf persoonlijkheidsaspecten

De afkortingen in het NERIS-model staan voor de vijf persoonlijkheidsaspecten, die tezamen jouw persoonlijkheidstype vormen. Ik koppel deze aspecten in mijn adviezen aan specifieke marketingactiviteiten en aan hoe jij jouw bedrijf en bepaalde processen beter kunt inrichten.

Naast specifieke eigenschappen geeft jouw testresultaat trouwens ook een goed beeld van wat jij zelf nog kunt ontwikkelen. Of wat je eventueel kunt zoeken in de vorm van zakenpartners of personeel.

Persoonlijkheidstype en marketing

Karakter – Hoe ga jij jezelf en jouw bedrijf zichtbaar maken?

Jouw karakter laat zien hoe je met jouw omgeving omgaat. Als introvert raak je sneller uitgeput door sociale interactie en heb je tijd nodig voor jezelf om weer op te laden. Als extravert krijg je meestal juist energie van sociale contacten.

Netwerken en evenementen zijn daarom vanzelfsprekende vormen van marketing voor de extravert. De introvert kan bijvoorbeeld aan contentmarketing doen om hun netwerk uit te breiden. Social media wordt natuurlijk door beide types ingezet, maar je ziet vaak wel verschil in de manier waarop.

Energie – Welke social media passen het best bij jou?

Jouw energie bepaalt hoe jij de wereld ziet en hoe je informatie verwerkt. Als doener ben je praktisch ingesteld en houd jij van snelle actie. Op social media voel jij je waarschijnlijk helemaal thuis in de wereld van Stories, Reels en TikToks.

Als dromer laat je jouw fantasie graag de vrije loop en vind je het belangrijk om verdieping te zoeken. Vergeet niet om jouw dromen om te zetten in actie! Schrijf die social media posts, neem die podcast op, of begin net als ik jouw eigen blog en deel deze op Pinterest. Dromer hierzo!

Natuur – Wat is jouw strategie?

Je natuur bepaalt hoe je beslissingen maakt en hoe jij omgaat met emoties. De denker is geneigd om zich te focussen op ratio en objectiviteit. Emoties schakel je liever uit en efficiëntie is het sleutelwoord. Met een schaalbaar concept, SEA en social advertising kan jij grote stappen maken om de wereld te verbeteren.

Ben jij meer geïnteresseerd in wie jij kunt helpen? Dan heb je een voelende natuur. Je voelt haarfijn aan wat anderen voelen en jouw focus ligt vooral op sociale harmonie en samenwerking. Jij kiest er liever voor om organisch te groeien.

Tactiek – Hoe plan jij jouw marketing?

Jouw tactiek bepaalt hoe je jouw bedrijfsprocessen inricht. Is structuurjunkie jouw middle name? Dan zijn duidelijkheid en voorspelbaarheid belangrijk en werk je het liefst met een vooraf vastgesteld plan.

Als flexibel type ga je beter om met onverwachte uitdagingen. Jouw verlangen naar spontaniteit brengt je op nieuwe ideeën, maar kan er ook voor zorgen dat jij jouw focus verliest. Doelstellingen voor de korte termijn houden je scherp en motiveren je om je aandacht erbij te houden.

Identiteit – Hoe profiteer jij het meest van een mentor?

Jouw identiteit laat zien hoe zelfverzekerd je bent in jouw kunnen en jouw besluiten. Assertieve individuen zijn zelfverzekerd en kunnen beter tegen stress. Ze pushen zichzelf echter ook niet echt bij het behalen van succes. Een marketingmentor of business coach kan hen weer even met beide benen op de grond zetten en motiveren.

De turbulente individuen onder ons zijn zich zeer bewust van zichzelf en gevoeliger voor stress. Ze willen zichzelf graag ontwikkelen, maar zijn wel een tikkeltje perfectionistisch. Een marketingmentor of business coach is voor de turbulent vooral iemand die hen aanmoedigt.

Welk persoonlijkheidstype ben jij?

Jouw persoonlijkheidstype kan net zo veranderlijk zijn als jij. Zie het daarom niet als een vast gegeven. We ontwikkelen en groeien gedurende ons hele leven. Het kan je vooral op dit moment een handvat bieden. Of nieuwe inzichten vanuit een ander standpunt dan jijzelf.

De combinatie van de vijf persoonlijkheidsaspecten leiden samen tot zestien verschillende persoonlijkheidstypes. In vier verschillende rollen en met vier strategieën. De rollen bepalen onze doelen en interesses, terwijl de strategie (de laatste letter in het acroniem) laat zien hoe we dingen doen. In het volgende blog vertel ik je meer hierover.

Disclaimer: ik ben op geen enkele manier verbonden aan de organisatie achter het NERIS-model. Ik ben slechts enthousiast over hun test.


Deel dit artikel

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Deze blogs vind je misschien ook wel interessant