Analisten en hun rationaliteit

De analisten zijn dromerige en denkende types die bekend staan om het rationeel denken, onpartijdigheid en intellectuele uitmuntendheid.  In deze rol vinden we de persoonlijkheidstypes Architect, Logicus, Bevelhebber en de Debater.

Architect (INTJ)

Jij slurpt graag nieuwe informatie op en zet dit om in kennis. En je geniet ervan om die kennis vervolgens te delen met anderen. Toch sta je als introvert zelf niet graag in de schijnwerpers.

Het ontwerpen en uitvoeren van een betekenisvol plan binnen jouw vakgebied is jouw grote voorkeur. Je houdt er daarbij van om met jouw creativiteit en rationaliteit alle details tot in perfectie uit te werken. Een content planning met vaste thema’s past echt bij jou.  

Om je kennis te delen kun je ervoor kiezen om content marketing toe te passen binnen jouw bedrijf. En wat dacht je van folders en flyers? Daarvoor hoef je zelf niet op de voorgrond te staan en kun je jouw kennis voor zich laten spreken.

Jouw denkende natuur maakt je de juiste leider van een klein, maar schaalbaar bedrijf. Efficiëntie is belangrijk voor jouw, daarom kunnen SEA en social advertising jou helpen om je doelen sneller te bereiken.

Logicus (INTP)

Jij bent het allerbest in het ontrafelen van een probleem. Analyse en onderzoek doen is dan ook waar jouw verborgen talenten liggen. Je hebt werkelijk een onstilbare honger naar kennis en houdt je graag bezig met de mysteries van het universum.

Dat constante denken kan anderen het idee geven dat je afstandelijk bent. Toch ben je juist ontzettend vriendelijk naar bekenden en mensen die jouw interesses delen. En ondanks dat je als introvert geneigd bent om minder bezig te zijn met sociale interactie, kan het je wel voldoening geven om voor een groep te spreken.

Net als bij de architect zijn content marketing en bijvoorbeeld e-mailmarketing ideale manieren om jouw kennis te delen. Op social media kun je deze content natuurlijk uitstekend delen met jouw volgers. En heb je al eens aan animatievideo’s gedacht?

Persoonlijkheidsaspect Energie Dromer

Analisten zijn echte dromers..

Een schaalbaar bedrijf kan ervoor zorgen ervoor dat jouw innovatie wereldkundig wordt gemaakt. SEA en social advertising zorgen daarbij voor het nodige momentum. Als logicus ben je trouwens wel flexibeler ingesteld dan de architect. Houd daarom ruimte in je content planning voor spontane experimenten.  

Bevelhebber (ENTJ)

Jij bent een natuurlijke leider, charismatisch en inspirerend. Toch wordt je echter ook gekenmerkt door een meedogenloze rationaliteit, motivatie en vastberadenheid om jouw doel te bereiken. Emotionele expressie is daarbij niet je sterkste punt, alhoewel je wel sociaal van aard bent.

Houd er rekening mee dat je met jouw wilskracht en zelfverzekerdheid anderen tegen je in het harnas kan jagen als je weer eens koppig of ongeduldig wordt. Of je het nu leuk vindt of niet, je blijft hoe dan ook afhankelijk van anderen of je eindigt mogelijk op een wel heel eenzaam en inefficiënt pad.

Als extravert vind jij het geen probleem om in de schijnwerper te staan op een netwerkbijeenkomst, masterclass of webinar. Via video’s kun je dan ook een groot publiek bereiken. Door je dromerige persoonlijkheidsaspect geef je graag betekenis aan wat je doet en ga je strategisch te werk op social media. Jij kijkt daarbij graag naar de lange termijn en zorgt ervoor dat je Instagram Feed er gelikt uit ziet.

Jouw combinatie van een schaalbaar concept, SEA en social advertising én het vormen van een team met behulp van investeerders zorgt ervoor dat je jouw doel sneller bereikt. Voeg daar een goed gestructureerde planning met vaste thema’s aan toe en dan kan jouw plan haast niet mislukken.

Persoonlijkheidsaspect Natuur Denker

…en vlugge denkers!

Debater (ENTP)

Jij bent voortdurend op zoek naar meer kennis en vergaart dit graag door een idee vanuit iedere hoek te bespreken. Je neemt daarbij geen blad voor de mond, maar jouw snelle denken en originele ideeën maken deze gesprekken altijd vermakelijk om te aanschouwen. 

Als extravert met een voorliefde voor discussiëren, is het niet meer dan logisch dat jij je thuis voelt op netwerkbijeenkomsten en borrels. En bij een persoonlijk verkoopgesprek zal jij je uiterste best doen om belemmerende aankoopargumenten tegen te spreken.

Op social media ga je ook graag de discussie aan met anderen, maar dan vooral vanuit je persoonlijke account. Voor je bedrijf laat je het uitvoerende werk liever over aan anderen. Je wil echter wel dat wat geplaatst wordt een diepere betekenis heeft. Daarom past content marketing zo goed bij jouw bedrijf.

Jouw denkende natuur vraagt om een schaalbaar concept. Efficiëntie voert daarbij de boventoon. Aardig gevonden worden, is voor jou minder van belang. Met SEA of social advertising kun jij je doel bereiken. Je raakt wel snel je focus kwijt, daarom is het van belang om strategische plannen op te delen in korte termijnen. Zo blijft er voldoende ruimte over voor nieuwe ideeën.

Welke strategie past bij jouw persoonlijkheidstype?

Wellicht is het je al opgevallen dat de laatste letter van het acroniem ontbreekt. De reden daarvan is dat zowel het assertieve als turbulente persoonlijkheidsaspect bij ieder persoonlijkheidstype voorkomen. Lees daarom dit blog als je meer wilt weten over wat dit aspect precies inhoudt.

We kunnen met de eerste letter wel een eerste globale onderverdeling maken. De architect en logicus zijn beiden meer introvert en vallen daarmee onder de strategieën zelfverzekerd individualisme of constante verbetering. De bevelhebber en debater vallen beiden onder het sociaal meesterschap of sociale betrokkenheid.


Deel dit artikel

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Deze blogs vind je misschien ook wel interessant