De strategie naar jouw groei en bloei

In het vorige blog heb ik het gehad over jouw rol in het geheel. Over hoe jouw persoonlijkheidstype zich verhoudt tot anderen. In dit blog ga ik dieper in op de buitenste laag. De strategie passend bij jouw persoonlijkheidstype.

Wat is jouw strategie?

In het NERIS model vormen de persoonlijkheidsaspecten karakter en identiteit jouw strategie. Deze laag laat zien hoe we dingen aanpakken en hoe we onze doelen het liefst bereiken.

In iedere rol komen de volgende vier strategieën voor:

  • Zelfverzekerd individualisme (introvert en assertief)
  • Sociaal meesterschap (extravert en assertief)
  • Constante groei (introvert en turbulent)
  • Sociale betrokkenheid (extravert en turbulent)

De zelfverzekerde individualist

Breng jij het liefste tijd alleen door om jouw doelen na te jagen? En heb je de neiging om daarbij vooral op jezelf te vertrouwen? Dan is de kans groot dat het zelfverzekerd individualisme een strategie is die bij jouw hoort.

Deze types zijn weliswaar trots op wie ze zijn, maar ze hoeven zichzelf niet zo nodig te bewijzen aan anderen. Ze worden vooral gedreven door zichzelf en niet door externe verwachtingen. Deze persoonlijkheden zijn bestand tegen stress en alhoewel ze zelden in de schijnwerpers staan, kunnen ze zeker een inspiratie vormen voor anderen.

Introvert

De tomaat bestuift zichzelf…

Meesterschap over sociale interactie

Sociaal contact is hun ding. Over het algemeen bezitten deze types goede communicatieve vaardigheden en voelen ze zich op hun gemak op bijvoorbeeld netwerkborrels. Ze hebben vertrouwen in hun capaciteiten en steken hun mening niet onder stoelen of banken. Daarbij maken ze zich niet zo druk over wat anderen van hen vinden.

Persoonlijkheidstypes met deze strategie kunnen goed omgaan met stress. En dat is best handig als je te maken krijgt met uitdagingen of kritiek. Hun zelfverzekerdheid kan echter ook hun valkuil zijn. Balans is daar dus het sleutelwoord. Maar wat hen echt onderscheidt van anderen is hun bereidheid om samen te werken en het beste in anderen naar boven te halen.

Een constante zoektocht naar groei

Dit zijn de gevoelige zielen onder ons. Hun introversie en turbulente aspect kunnen ervoor zorgen dat ze het stressvol vinden om met nieuwe situaties om te gaan. Dan kunnen ze naar binnen keren, defensief reageren of de situatie zelfs geheel proberen te ontlopen. In hun poging om de vrede te bewaren, kan het echter ook voorkomen dat ze hun eigen wensen en behoeften totaal negeren.

Mensen met deze persoonlijkheidsstrategie worden gedreven door zelftwijfel. Ze investeren een groot deel van hun identiteit in hun ontwikkeling en persoonlijke interesses. Daarbij zijn ze wel een tikkeltje perfectionistisch en maken ze zich soms iets teveel druk om wat anderen van hen vinden. Hun empathie voor andermans gevoelens kan echter ook hun grote kracht zijn.   

Extravert

…terwijl de hazelaar anderen nodig heeft. 

Sociaal en betrokken

Deze laatste strategie past bij de sociale, energieke en succesgedreven types. Het is een interessante groep, omdat de extraverte kant conflicteert met het turbulente aspect. Enerzijds zorgt hun extraversie voor lef, terwijl hun turbulente aspect hen gevoelig maakt voor de mening van anderen.

Deze types staan dus graag in de schijnwerpers, maar kiezen er daarbij soms voor om hun ware zelf te verbergen om indruk te maken op anderen of om aardig gevonden te worden. Gelukkig helpt hun oprechte interesse in anderen wel bij het tot stand brengen van authentieke connecties.

De onderlinge verhoudingen

Onder de introverte persoonlijkheidstypes vinden we dus de strategieën zelfverzekerd individualisme en constante groei. Bij de extraverte types betreft dit het sociaal meesterschap en sociale betrokkenheid. Bij alle persoonlijkheidstypes wordt het onderscheid in de strategie gemaakt door de laatste letter van het acroniem. Of een persoon assertief of juist turbulent is. 

We vinden de vier verschillende strategieën als volgt terug bij de vier rollen en zestien persoonlijkheidstypes:

  • Zelfverzekerd individualisme of Constante verbetering (introvert)
    • Analisten – Architect / Logicus
    • Diplomaten – Advocaat / Bemiddelaar
    • Schildwachten – Logisticus / Verdediger
    • Verkenners – Virtuoos / Avonturier
  • Sociaal meesterschap of Sociale betrokkenheid (extravert)
    • Analisten – Bevelhebber / Debater
    • Diplomaten – Protagonist / Campagnevoerder
    • Schildwachten – Leidinggevende / Consul
    • Verkenners – Ondernemer / Entertainer

En hoe nu verder?

Met de informatie in dit blog en de vorige twee blogs kun je kijken naar jouw sterke en minder sterke eigenschappen. Aan de hand daarvan kun je nadenken over hoe jouw bedrijf en jouw marketing inricht op een manier die past bij jouw persoonlijkheidsaspecten, rol en strategie.

In de volgende 4 blogs neem ik je aan de hand van de rollen en strategie mee langs alle zestien persoonlijkheidstypes. Ook geef ik je per persoonlijkheidstype suggesties voor hoe jij met kleine aanpassingen weer ZIN! kan krijgen in marketing.


Deel dit artikel

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Deze blogs vind je misschien ook wel interessant