Branding en human design

In de vorige reeks van blogs heb ik je al enigszins kennis laten maken met human design. Door te vertellen hoe je jouw human design kan integreren in jouw business canvas of bedrijfsplan. In de komende blogs duik ik dieper in op de connectie tussen branding en human design. Maar first things first..

Wat is branding?

Gedurende mijn studie in marketing was branding in principe onderdeel van marketing. Dat was ook hetgeen wat mij het meest aansprak aan deze richting. De laatste jaren zie je echter dat branding vaak een afzonderlijk specialisme is geworden. Marketing wordt daarentegen steeds meer gebruikt als synoniem voor promotie. Tot grote frustratie van mijzelf, want marketing omvat zoveel meer dan dat.

Maar wat is branding eigenlijk?

Alhoewel het vaak genoeg gebruikt wordt als synoniem voor huisstijlontwerp, omvat branding veel meer dan alleen jouw visuele identiteit. Het gaat om het doorvoeren van onder andere jouw kernwaarden en jouw verhaal in zowel een visuele als niet-visuele merkidentiteit. Je vindt branding dus net als marketing terug in alle aspecten van jouw bedrijf. Zowel online als offline.

Bovendien helpt het jou continu te herinneren aan waar jij voor staat, wat je belangrijk vindt en wie jij wil zijn als ondernemer. Het gaat om de persoonlijkheid van jouw bedrijf. En aangezien je bedrijf een verlenging is van jou, gaat het ook om jouw persoonlijkheid.

De persoon achter jouw bedrijf

Er zijn zoveel liedjes over geschreven. Dat er maar één is zoals jij. En ook al klinkt het inmiddels zo afgezaagd om te zeggen, jouw human design blauwdruk is werkelijk uniek. Dat is dan ook de reden dat het kopiëren van andermans branding op den duur meestal niet goed voelt.

Maak dus gebruik van jouw unieke verhaal. En van hetgeen jouw human design vertelt over jou. Durf te gaan leven in lijn met wie jij werkelijk bent. Dan ga je stap voor stap vanzelf ervaren dat er zoveel puzzelstukjes op hun plek vallen. Dat je moeiteloos jouw dromen waar kunt maken.

Ik schaamde mij bijvoorbeeld voor mijn voorliefde voor spiritualiteit en de mysteries van mijn leven. Pas nu begrijp ik dat het juist mijn kracht is.

Ik ga niet zeggen dat het direct makkelijk is. Je bent je hele leven lang al geconditioneerd door bijvoorbeeld ouders, school en de maatschappij. Daarom heb je mogelijk heel wat af te leren en kun je soms alsnog in oude patronen terugvallen. Bewustwording is slechts de eerste stap. 

Mijn advies is ook om jezelf niet direct te verliezen in alles wat met human design te maken heeft. Het is een ingewikkeld systeem met zo ontzettend veel elementen. En buiten de betekenis van al die afzonderlijke variabelen, heb je ook te maken met de interactie hiertussen.

Iedere dag leer ik weer iets meer over mezelf. Toch ga ik voor de toepassing ervan steeds weer terug naar de basis. En ga ik na bij mijn sacrale autoriteit of ik een JA of NEE voel.

De persoon achter jouw bedrijf

De persoon achter mijn bedrijf…

Jezelf in de markt zetten

Branding draait dus om jezelf in de markt zetten op een manier die past bij wie jij werkelijk bent. Daarmee onderscheid jij jezelf van anderen.

In human design termen is trouwens vooral het keelcentrum (throat) van belang bij jouw branding. Dit centrum draait namelijk volledig om uiting van jouw energie. Door te spreken of schrijven. En door het initiëren of ondernemen van actie.

Bij mijzelf is mijn keelcentrum gedefinieerd, maar enkel actief verbonden met mijn mind/Ajna centrum. De motor centrums (heart/ego, emotions/solar plexus, sacral/sacraal, root/wortel) zijn bij mij niet actief verbonden met mijn keel. Deze centrums zorgen echter wel voor de energie benodigd bij uiting van jezelf.

Dat betekent niet direct dat ik mezelf niet kan uiten. Maar wel dat ik vaak beter in staat ben om mezelf te uiten wanneer ik mezelf omring met de juiste mensen. Een van mijn kernwaarden draait daarom om het echt willen SAMENwerken met mijn klanten.

Nu was initiatief nemen al nooit mijn sterkste eigenschap. En dat past dus ook niet bij mijn type en strategie. Pff wat een opluchting voelde ik, toen ik daar achter kwam. Volgens mijn human design strategie kan ik het beste antwoorden op wat er om me heen gebeurt. Wanneer ik op eigen initiatief een nieuw product lanceer, dan wordt het 99 van de 100 keer niet goed ontvangen. Ik heb dus input van anderen nodig.

Overigens zegt dat niet dat je als generator niets kan doen uit jezelf en maar lekker stil moet gaan zitten. Er gebeurt genoeg om je heen waar je op kunt antwoorden. Blijf daarom je ideeën en creaties delen met de wereld. Vooral als het je plezier geeft. Doe het alleen zonder er iets voor terug te verwachten. Je trekt namelijk vanzelf datgene aan waar je naar verlangt.

Het keelcentrum en de 11 poorten.

De stemmen van ons keelcentrum

De 11 poorten in het keelcentrum geven ons een aanwijzing over hoe we het best communiceren, wanneer we in lijn leven met onze human design strategie en autoriteit. Het is de plek waar we creëren, onze kennis en vaardigheden delen en onszelf verbinden met anderen.

Onze expressie wordt gevormd door de energie afkomstig uit 6 verschillende centrums:

  • Mind / Ajna – wat ons hoofd denkt
  • Self / G – vanuit onze ziel en identiteit
  • Heart / Ego – vanuit een rol als leider
  • Sacral / Sacraal – in het NU
  • Emotions / Solar Plexus – met gevoel
  • Spleen / Milt – door intuïtief inzicht

Het enige kanaal dat volledig verbonden is met mijn keelcentrum is het kanaal van de organisator (17 – 62). Poort 16 staat daarbij voor de details die ik zorgvuldig en op een logische manier verwerk. Dat zie je ook terug in mijn branding.

Door gebruik van icoontjes bijvoorbeeld. Of in teksten die goed leesbaar zijn door de afwisseling van korte en langere zinnen. Bovendien help ik anderen graag bij het beter organiseren van hun bedrijfsprocessen en zie je dit terug in mijn aanbod.

Daarnaast staat poort 35 bij mij ook aan. Deze poort staat voor mezelf blijven ontwikkelen en transformeren en is gelinkt aan mijn incarnatiekruis (of purpose). Dit doel bereik ik door het opdoen van zoveel mogelijk ervaringen en deze te delen met anderen. Dit komt onder andere terug in een aantal van mijn kernwaardes. En in mijn keuze voor bepaalde communicatiekanalen en type content. 

Human design toepassen in jouw branding

In dit blog heb ik je aan de hand van mijn eigen blauwdruk een inkijkje gegeven in welke human design elementen van belang zijn voor de branding van jouw bedrijf. De volgende keer gaan we aan de slag met het praktisch toepassen ervan door te kijken naar de verschillende onderdelen van jouw merkstrategie. 

Wil je al eerder weten hoe jij jouw human design kunt integreren in jouw branding? Stuur me dan gewoon een berichtje


Deel dit artikel

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Deze blogs vind je misschien ook wel interessant