Jouw waarde als ondernemer. Je ondernemingsplan in cijfers.

Een succesvol bedrijf begint natuurlijk bij een goed idee. Dat aansluit op jouw persoonlijke missie en jouw waarom. Maar ieder bedrijf heeft ook te maken met de financiële aspecten van het ondernemen. Misschien niet het leukste onderwerp, maar wel belangrijk.

Breng jij in rekening wat jij werkelijk waard bent?

Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje. Dat was een van de uitspraken die ik van huis uit mee kreeg. En dat heeft me wat gebracht hoor.

Vooral een ongelooflijke drang om me te bewijzen. Om te laten zien dat ik wel een kwartje kon worden. Met een flink schep perfectionisme erbovenop. Gevolgd door een vleugje imposter syndrome. Want ja, je moet toch vooral hard werken en lijden om succesvol te zijn?

Flinke opsomming van beperkende gedachten, nietwaar? Want dat is wel wat dit soort gedachten zijn. Ze houden je tegen om actie te ondernemen en te groeien. Of zorgen er juist voor dat jij jezelf letterlijk en figuurlijk kapot werkt.

Ik kan wel zeggen dat ik flink wat conditioneringen van me af moest schudden om mijn kijk op geld te veranderen. En nog steeds betrap ik mezelf er soms op dat ik het moeilijk vind om facturen te maken. Zeker als ik weet dat mijn klant het op zo’n moment financieel wat lastiger heeft.

Toch moet ik wel. Hoe moet ik anders mijn eigen rekeningen betalen? En zorgen voor eten op tafel?

Zonder geld te vragen voor wat jij doet, is jouw werk in feite slechts vrijwilligerswerk. Dan kun je niet echt spreken over een bedrijf. Niets mis met vrijwilligerswerk natuurlijk, maar soms moet je ook aan jezelf denken. Bovendien kun je geld ook zien als een positieve of desnoods neutrale stroom van energie. Een hulpmiddel waarmee jij op jouw beurt nog meer anderen kunt helpen. 

Welke kosten verwacht je?

In een ander blog schreef ik al het een en ander over het kiezen van een verdienmodel. Dat past bij wie jij bent, hoe jouw human design in elkaar zit en hoe jij jouw leven wil inrichten. Maar jouw verdienmodel vormt natuurlijk ook de basis van jouw financiële plaatje.

Een online winkel heeft natuurlijk een volledig ander uitgavenpatroon dan een fysieke winkel. En een zelfstandig ondernemer die freelance werkt, heeft vaak veel minder kosten dan iemand die evenementen organiseert of iemand met personeel in dienst.

Welke vorm je ook kiest, uiteindelijk moet je idee natuurlijk genoeg opleveren om te kunnen voortbestaan. En bij voorkeur ook voldoende om jouw ideale leven kunnen bekostigen. Reken daarom ook jouw eigen uren mee in jouw calculaties. Als kostenpost.

Zodat jij niet genoegen hoeft te nemen met wat er overblijft. Daar onderaan die streep.

Hoe bepaal je nu de juiste prijs?

De keuze is reuze. Er bestaan zo ontzettend veel prijsstrategieën. Die natuurlijk ook afhankelijk zijn van je specifieke aanbod en verdienmodel. Vaak is het een combinatie van verschillende strategieën.

Meestal wordt er in ieder geval gekeken naar concurrenten. En alhoewel ik concurrentieonderzoek zeker aanraad, vind ik het niet verstandig om je prijs enkel te baseren op die van je concurrent.

Wellicht hebben zij wel veel lagere kosten. Of veel meer klanten. Daardoor is een lage prijs voor hen nog steeds rendabel. En wat dacht je van jouw specifieke waarde? Wie weet heb jij wel veel meer kennis en ervaring dan jouw concullega. Durf jij nu dus wel echt te vragen wat jij waard bent?

Of het antwoord op die vraag nu ja of nee is, dat maakt niet uit. Start in ieder geval eens met het berekenen van jouw kosten. Niet alleen die van jouw bedrijf, maar ook jouw privélasten. Bedenk hoe jij graag zou willen leven en wat daar de kosten van zijn. Kijk daarna naar je verdienmodel en bereken hoeveel klanten je nodig hebt bij welke prijs.

En nogmaals, vergeet vooral jouw eigen uren niet mee te nemen in deze prijscalculaties.

Terug naar jouw bedrijfsplan. En je financiële plan.

Ik ga je niet vervelen met de theorie achter de verschillende soorten financiële berekeningen en prognoses die horen bij een bedrijfsplan. Er zijn genoeg voorbeeldplannen te vinden op het internet waar je goed mee uit de voeten kunt komen.

Tip: begin eens bij de voorbeelden van de Rabobank. Deze bieden verschillende plannen aan voor verschillende sectoren en bedrijfstypes.

Het is trouwens wel goed om je te beseffen is dat je jouw eigen uren in de meeste gevallen niet kunt meenemen als kostenpost in jouw financiële plan. Tenzij je jezelf bijvoorbeeld loon toekent. Maar als ZZPer heb je jouw uren hiervoor als het goed is al verwerkt in je prijs. Daarmee zitten deze dus min of meer verscholen in jouw omzet.

Tip: om als ZZPer je brutowinst om te rekenen naar nettowinst kun je gebruik maken van de handige calculator op de website van ikwordzzper.nl. Deze houdt rekening met bepaalde aftrekposten en belastingen en geeft je een duidelijk inzicht in wat jij netto per maand overhoudt.

Wat ik je tot slot nog mee wil geven is het volgende. Denk niet te licht over je investeringsbegroting. Doe onderzoek naar benodigde vergunningen en verplichte diploma’s. En vergeet ook andere aanloopkosten niet. Zoals het bouwen van je website, branding, fotografie en de voorfinanciering van een stukje werkkapitaal en BTW. Je kunt beter een ruimere inschatting maken van tevoren om daarmee eventuele onverwachte kosten op te kunnen vangen. 

En die gaan er zeker komen. 

Deel dit artikel

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Deze blogs vind je misschien ook wel interessant