In 3 stappen groeien met jouw bedrijf

In mijn vorige blog schreef ik nog over het hogere doel achter jouw onderneming. Je purpose en jouw missie. In dit blog ga ik juist dieper in op de praktische kanten. Zoals je doelstellingen, jouw verdienmodel en je specifieke aanbod of doelgroep.

Bepaal jouw eigen doelstellingen

Wanneer je om je heen kijkt, dan krijg je soms misschien wel het gevoel dat de hele wereld draait om zoveel mogelijk geld verdienen. Om een groot huis van te kopen en een dikke auto. Of twee. En om natuurlijk minstens drie keer per jaar op vakantie te kunnen.

Maar ben je dan echt gelukkig?

Volgens diverse onderzoeken maakt geld niet per se gelukkig. Althans, het levert nauwelijks meer geluk zodra we voldoende hebben om fatsoenlijk van te kunnen leven. En het verlangen naar meer kan nooit helemaal bevredigd worden.

Nu heb ik persoonlijk geen bezwaar tegen geld verdienen hoor. Ik zie het als een vorm van positieve energie. Die ik mag ontvangen voor het werk dat ik doe. Maar ik heb wel moeite met de grote ongelijkheid tussen rijk en arm. Bovendien zit niet iedereen hetzelfde in elkaar. Waar een ander ontzettend gelukkig wordt van verre reizen of een digital nomad lifestyle, blijf ik met mijn heimwee liever niet te lang weg van huis. Ik ben gelukkig thuis.

Mijn ideale omgeving volgens mijn human design is dan ook de grot. Niet in de letterlijke zin, maar de figuurlijke. Een plek waar ik me veilig voel. Die ik kan inrichten naar mijn wensen. Een open kantoortuin is daarom bijvoorbeeld niets voor mij.

Houd jouw gewenste levensstijl en omgeving dus in gedachten bij het bepalen van je doelstellingen. Laat je niet beïnvloeden door wat anderen vinden of wat de maatschappij je voorschrijft.

Een verdienmodel dat bij jou past

Als generator met 1/3 profiel past een spreuk zoals “Start before you are ready” niet bij mij. Daar ben ik op de pijnlijke manier wel achter gekomen. Wanneer ik een idee lanceer nog voordat ik alles tot op de bodem heb uitgezocht, dan faalt het keer op keer.

Je type en profiel geven dus al een goede aanwijzing voor het verdienmodel dat bij jou past. Met mijn kennis past een 1-op-1 model of een mastermind model bijvoorbeeld ontzettend goed. Ik wil graag een beperkt aantal klanten waarmee ik een diepere band kan opbouwen. 

Toch kan ik zeker begrijpen dat er mensen zijn die veel energie krijgen van het organiseren van retraites of evenementen om mensen bij elkaar te brengen. Of dat je kiest voor het bouwen van een funnel om een passief inkomen te verdienen. Of juist een (online) winkel opent.

Het is maar net wat het beste past bij jou en jouw human design. En jouw gewenste leefstijl natuurlijk.

Kies een niche! Of niet?

Voor de meeste grote bedrijven is het vaak niet moeilijk om een niche en bijpassende strategie te kiezen. Het is vrij duidelijk op wie zij zich richten. Gevoed door onderzoek en duidelijke demografische gegevens. 

Mij lukte het echter niet om een duidelijk afgebakende niche te kiezen. Het boeide me ook niet of iemand 25 of 55 jaar oud was. Of het een man of vrouw (of anders) was. Waar ze woonden. En wat voor bedrijf ze hadden. Dat is ook wel te zien aan mijn klantenbestand.

Toch adviseerde ik voorheen al mijn klanten om wel een niche te kiezen. Omdat ik het simpelweg zo had geleerd. Je niche draait tenslotte om de vraag met wie je verbinding maakt. Jouw human design vertelt je echter hoe je verbinding kunt maken. En dat is waar marketing vooral om draait.

Een niche hoeft trouwens niet per se om een duidelijk definieerbare doelgroep te draaien. Het kan ook gaan over jouw specifieke aanbod. Als generator draait het er vooral om dat ik me richt op mensen die dezelfde interesses hebben als ik of die zich op dezelfde manier ontwikkelen. Aan hen kan ik mijn expertise in marketing overdragen.

En alhoewel ik in eerste instantie breed opgeleid ben, heb ik me op natuurlijke wijze al verdiept in de onderdelen van marketing waar ik plezier uit haal. Met name het creatieve deel van dit vakgebied. Zo heb ik mijn niche dus steeds verder verfijnd. Zonder te hoeven kiezen voor een duidelijk gespecificeerde doelgroep. Gelukkig vertelt mijn onderbuikgevoel me tijdens een interactie altijd of iemand wel of niet past bij mij. En met succes.

Vertrouwen op jouw persoonlijke autoriteit staat dus altijd voorop! Maar jouw human design kan je wel in de juiste richting leiden voor het al dan niet kiezen van een niche.

Meer weten?


Deel dit artikel

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Deze blogs vind je misschien ook wel interessant