Merkboodschap als verbale identiteit van jouw bedrijf
Hoe vertel je jouw merkverhaal? En hoe laat je zien waarom jij anders bent dan anderen? Bij het bepalen van jouw merkstrategie of personal branding vertaal je de ziel van jouw bedrijf naar je merkboodschap. Dat vormt het startpunt van jouw merkidentiteit. Oftewel de persoonlijkheid van jouw merk. In dit blog neem ik je mee langs de verschillende onderdelen van jouw verbale identiteit.
Het belang van een eigen merkboodschap
Waarom zou je hier überhaupt mee aan de slag gaan als ondernemer? Goede vraag!
Allereerst is het uiteraard een verstandige keuze indien je personeel in dienst hebt. Of wanneer je jouw social media of andere communicatie uitbesteed aan een freelancer of marketingbureau. Het zorgt ervoor dat zowel je visuele als verbale communicatie consistent doorgevoerd wordt. En dat je niet eindigt met een 13 in een dozijn communicatie. Zelfs wanneer er meerdere content creators aan de slag gaan met jouw socials bijvoorbeeld.
Toch is het ook de moeite waard om hier tijd aan te besteden wanneer je al jouw communicatie zelf doet. Voor jouw ideale klant is het prettig wanneer jouw verbale communicatie consistent is. Ze weten wat ze van jou kunnen verwachten. Op den duur vergroot dat je herkenbaarheid en betrokkenheid.
Maar hoe zorg je nu voor een uniek en authentiek merkverhaal?
In mijn vorige blog kun je lezen hoe je de ziel vindt van jouw bedrijf en hoe jouw positionering bepaalt. Met behulp van jouw human design. En een heleboel handige hulpvragen natuurlijk. Dit vormt het startpunt voor het formuleren van jouw merkboodschap. Lees het blog dus vooral door als je dit nog niet hebt gedaan.
Uiteindelijk komt het erop neer dat je met jouw branding en jouw merkboodschap laat zien aan jouw ideale klant dat jij anders bent. Dat jij “de enige” bent in “iets”. Hmmm, zei human design niet dat er sowieso maar één iemand is zoals jij? Een kijkje in jouw human design chart kan dus ook geen kwaad. Om te zien waar jij nog op in kunt spelen.
Start daarna maar eens met het beantwoorden van de volgende vraag. Waar ben jij nu de enige in met jouw aanbod?
Jouw merkboodschap formuleren in 4 stappen
Uit ervaring kan ik je zeggen dat het verdomd lastig is om een pay-off, tagline of slogan te verzinnen als je merknaam of bedrijfsnaam eigenlijk niet klopt. Waar ik het over heb?
Okay, toch maar een stukje theorie dan. Een pay-off vertelt iets over de identiteit en kernwaarden van het bedrijf, terwijl de tagline vertelt wat je doet als bedrijf. En die slogan? In marketingtaal is dat eerder onderdeel van een tijdelijke campagne.
Stap 1: Je waardepropositie
Waarom beginnen bij je propositie en niet bij je merknaam, pay-off of tagline? Soms zit er nu eenmaal een creatieve blokkade op deze onderdelen, terwijl je in jouw propositie wel direct vertelt wie je bent of wat je doet.
Het vertelt wat over de waarde die jij biedt aan jouw klanten. Zo laat het zien hoe jij het probleem van jouw klanten oplost en waarom mensen specifiek voor jou moeten kiezen. In de vorm van zowel functionele als emotionele voordelen. Het is min of meer de belofte die jij maakt.
Stap 2: Merknaam en pay-off / tagline
Je merknaam kan uiteraard al eerder bepaald zijn. In je business plan bijvoorbeeld. Het kan zeer beschrijvend zijn of enorm creatief. Uiteindelijk wil je dat jouw merknaam blijft hangen bij jouw ideale klant.
Wanneer jouw merknaam op zichzelf nietszeggend is, dan kan een tagline handig zijn om te beschrijven wat je doet. In mijn geval heb ik gekozen voor een samentrekking van tagline en pay-off. Het woord “moeiteloos” zit diep verweven in wat ik wil bereiken voor mijzelf en mijn klanten, terwijl het woord “marketing” uiteraard beschrijft waarvoor men bij mij terecht kan.
Of je nu kiest voor een pay-off of tagline, dat hangt dus grotendeels af van jouw merknaam. Hoe dan ook is het een combinatie van je positionering en je waardepropositie. Maar dan in enkele woorden.
Stap 3: Contentpilaren
Content creators zijn er vaak dol op. Het maakt hun werk een stuk makkelijker en zorgt voor variatie in jouw content. Het zijn simpelweg de belangrijkste thema’s of voordelen, waarmee jouw bedrijf of merk zich onderscheid van anderen. Het vertelt hoe jij doet wat je doet.
In mijn geval is de natuur een belangrijk thema. Evenals wandelen en human design. Dat zie je visueel terug op verschillende plekken, maar bijvoorbeeld ook verbaal in de captions onder mijn social media posts. Mijn wandelingen gebruik ik als inspiratie voor verhalen over marketing. Of als metafoor. Bovendien laat ik met mijn teksten over human design zien hoe ik te werk ga. En welke hulpmiddelen ik gebruik om moeiteloze marketing te bereiken.
Stap 4: Tone of voice bepalen
Eigenlijk is dit een onderwerp waar ik wel een compleet blog aan zou kunnen wijden. En misschien komt die er in de toekomst ook wel. Maar voor nu probeer ik het even kort en bondig te houden.
Jouw brand voice is in de basis altijd hetzelfde, terwijl je tone afhankelijk kan zijn van het communicatiekanaal of je doelstelling. Het is wat mij betreft vooral een verlenging van waar je voor staat. En hoe je wil dat een ander zich voelt als diegene in gesprek is met jou of wanneer diegene tekst of beeld ziet dat van jou afkomstig is.
Met mijn “moeiteloze marketing” is het dan ook een logische keuze om voor goed leesbare tekst te gaan. Zonder al teveel moeilijke woorden. En met korte zinnen. Een tikkeltje rebels misschien. Of vooral anders. Aangezien dat wel een belangrijke kernwaarde is van mij. Dat is mijn brand voice.
Mijn tone verschilt echter duidelijk per kanaal of doelstelling. In e-mailconversaties met klanten kom ik wellicht wat zakelijker over. Alhoewel ik dat vaak ook laat afhangen van hoe een ander mij benadert. Denk dus eens rustig na over hoe jij wil klinken op bepaalde momenten en voer dit consistent door.
Hoe gebruik je jouw merkboodschap in de praktijk?
Jouw merkboodschap is niet alleen een “nice to have” onderdeel van jouw brand book of je brand guidelines. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat je hier ook mee aan de slag gaat.
Eigenlijk houd ik niet zo van het woord “moet”. Van mij “moet” je helemaal niets. Ik ben ook niet van plan om je tegen te houden wanneer jij alsnog besluit om het anders te doen. Zie je merkboodschap vooral als een naslagwerk.
Om even op terug te kijken als je er niet zeker van bent of jouw content nog wel past bij wie je bent. Of wanneer je inspiratieloos bent en niet weet waarover je kunt schrijven. Een brainstormsessie langs de verschillende contentpilaren kan je in zo’n situatie op meer dan voldoende ideeën brengen.
Van verbale naar visuele merkidentiteit
Jouw communicatie (of content) vertelt uiteindelijk het verhaal van jou en je bedrijf. Wanneer je dit verhaal op een consistente manier blijft vertellen, dan merk je dat je op den duur herkenbaar wordt voor jouw doelgroep. En dus meer impact maakt.
Maar hoe zet je dit verhaal nu om in beeld? Daar zal mijn volgende blog over gaan. Zodat jij niet langer kiest voor een trending huisstijl, maar voor een duurzame visuele merkidentiteit. Hulp nodig hierbij? Stuur me dan gewoon een berichtje!