De ziel van jouw bedrijf vinden met personal branding

Voelt jouw bedrijf of merk nog steeds niet als een verlenging van jouzelf? Geen nood, in dit blog gaan we terug naar de basis van jouw merkstrategie. Bovendien vertel ik je hoe je jouw human design hierin kunt meenemen.

Het belang van een merkstrategie

In mijn vorige blog haalde ik het al eventjes aan. Jij onderscheidt je met jouw bedrijf van anderen door jezelf in de markt te zetten op een manier die past bij wie jij werkelijk bent. Daarom is jouw human design een goed uitgangspunt voor jouw branding.

Je merkidentiteit beperkt zich zoals je inmiddels weet niet alleen tot een logo en kleurenpalet. Jouw identiteit is voelbaar door je hele bedrijf. En jouw ideale klant voelt het direct als er iets niet helemaal klopt.

Voordat we beginnen met het ontwerpen van jouw verbale en visuele identiteit, is het dus belangrijk om een aantal punten helder te krijgen:

  1. Wie ben jij? Wat is jouw verhaal?
  2. Wat is de bestaansreden van jouw bedrijf?
  3. Waar geloof jij in? Wat wil je bereiken? Hoe ga je dat bereiken?
  4. Hoe wil jij werken? Volgens welke principes?
  5. Wie wil je bereiken? Wat is hun probleem en hoe los jij dat op?
  6. Tegen wie moet je het opnemen?

Met het antwoord op deze vragen kun jij ervoor zorgen dat je merk voelbaar wordt in al jouw communicatie. En dat je daarmee de juiste klanten aantrekt.

De fundering van jouw merk

De oorsprong van jouw bedrijf ligt bij jou. Maar wat heeft je hiertoe gebracht? Welke hoofdpersonen en gebeurtenissen hebben een belangrijke rol gespeeld in jouw voorgeschiedenis?

Jouw persoonlijke verhaal bevat naar alle waarschijnlijkheid elementen die herkenbaar zijn voor anderen. Neem dus eens rustig de tijd om jouw verhaal uit te schrijven of typen. Dit kan een schat aan waardevolle informatie bevatten en antwoord geven op de vraag waarom juist jij jouw ideale klant kan helpen.

Jouw verhaal alleen is echter nog niet voldoende. Het vormt weliswaar het beton van jouw fundering, maar moet nog wel verstevigd worden door het betonijzer. Dat zorgt voor extra stevigheid en structuur.

Waar sta jij voor als persoon en merk? Die vraag proberen we te beantwoorden met de hulpvragen van punt 2 tot en met 4. Dit vormt tezamen met jouw verhaal voor een bodem waar jouw merk op kan groeien. Het is van invloed op alles wat jij doet. Op hoe jij omgaat met klanten bijvoorbeeld. Of je personeel.

Komen de vragen je bekend voor? Dat kan kloppen. Het draait hier namelijk om jouw purpose, je missie, visie en jouw kernwaardes. Meer over jouw bestaansreden en hoe je deze kunt vinden in jouw human design, kun je lezen in dit blog. Zo ben ik volgens human design hier om het ongekende bekend te maken. Door nieuwe kennis te delen of mensen op een nieuwe manier naar bestaande kennis te kijken.

Fundering personal branding strategie

Op jouw fundering kun je bouwen in iedere richting.

Missie en visie worden als termen nogal eens door de war gehaald. Visie draait echter om hoe de toekomst er in jouw ogen uit ziet. Of welke toekomst jij wil creëren met jouw bedrijf. Dit kan overigens ook jouw bestaansreden zijn. Visie en purpose kunnen om die reden dus gecombineerd worden met elkaar.

Je missie vertelt hoe je de toekomst uit jouw visie gaat bewerkstelligen. Een aanwijzing hiervoor ligt bijvoorbeeld in jouw human design type en profiel. In mijn geval gaat het over plezier hebben in wat ik doe. Dat bereik ik door continu van alles en nog wat te onderzoeken en uitproberen. En de resultaten ervan met jou te delen.

Je kernwaardes vormen tot slot de principes die jou helpen slagen bij jouw missie. Het bevat aanwijzingen over hoe jij wil werken en wat jij bijvoorbeeld belangrijk vindt in een samenwerking.

Jouw positie op de markt

Je bent natuurlijk niet alleen op de wereld. Jij hebt een specifiek aanbod gecreëerd, dat je wil verkopen aan mensen. Of in het geval van B2B aan mensen binnen een bedrijf.

Dan is het dus wel handig als je weet aan wie jij wil verkopen. En aan wie vooral niet. In dit blog heb ik het al eens gehad over het al dan niet kiezen van een niche. Deze keuze hangt natuurlijk af van jouw persoonlijke voorkeuren, maar ook van jouw human design type. Neem er dus zeker een kijkje als je deze nog niet hebt gelezen.

Laten we er in ieder geval vanuit gaan dat jouw ideale klant qua persoonlijkheid goed bij jou past. En nu komt jouw persoonlijke verhaal dus weer goed van pas. Dat kan je namelijk helpen antwoord te geven op vragen zoals:

  • Wat vinden mijn klanten belangrijk? Wat willen zij bereiken?
  • Wat zijn hun pijnpunten?
  • Wat los jij voor hen op met jouw aanbod?
  • Hoe kun je hen bereiken? Op welke kanalen?

Waardevolle informatie die je in een latere fase opnieuw kunt gebruiken. Tijdens het bepalen van jouw marketingstrategie en bij het creëren van jouw content.

Naast jouw klanten heb je natuurlijk ook nog te maken met concurrenten. Ga eens op onderzoek uit naar wie dat zijn. Wat voor producten of diensten bieden zij aan? Wat is hun merkidentiteit? Hoe ziet hun marketing eruit? Wat zijn hun sterke en zwakke punten? Waar verschillen ze in van jou en waar zie je overeenkomsten?

Alhoewel jij jezelf met jouw branding straks gaat onderscheiden van hen, kun jij evengoed van hen leren. Met als doel om wat werkt zelf te gaan toepassen. Niet door te kopiëren natuurlijk. Maar door jouw eigen draai eraan te geven. In lijn met wie jij bent.

Jouw positie op de markt

De verschillende onderdelen in dit blog vormen tezamen de ziel van jouw bedrijf. Maar dan zijn we er nog niet. Daarom gaan we in mijn volgende blog aan de slag met de persoonlijkheid van jouw merk. Zowel verbaal als visueel.

Kun je hier niet op wachten en heb jij nu al hulp nodig? Stuur me dan gewoon een berichtje

Deel dit artikel

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Deze blogs vind je misschien ook wel interessant