Human Design: mijn eigen pad

Wat zou je doen als er een handleiding zou bestaan voor moeiteloze marketing? Specifiek geschreven voor jou en jouw onderneming? Door jouw eigen ziel?

Van frustratie naar voldoening

Gefrustreerd was ik. Het gevoel dat ik gefaald had. Met daarbovenop nog een flinke schep schuldgevoel. Omdat mijn partner al die tijd de grootste inkomstenbron was. Terwijl ik een beetje leuk voor ondernemertje aan het spelen was.

Ik stond werkelijk meerdere keren op het punt om de handdoek in de ring te gooien. Om toch maar weer een baan te gaan zoeken. Vraag is er immers genoeg naar mensen met mijn kennis en ervaring. Als fulltime medewerker weliswaar.

Maar iets hield me tegen.

Jarenlang heb ik gewerkt voor verschillende grote bedrijven in uiteenlopende branches. Ik zit als marketeer al bijna 15 jaar in dit vak. En ook voor mijn klanten heb ik de afgelopen jaren mooie successen bereikt. Waarom lukte het mij dan niet?

Ik geloofde ergens dat er meer mogelijk was voor mij. Op mijn eigen manier. Zonder al die gratis e-books, webinars en funnels. Zonder te moeten pushen.

Ik ben toch niet de enige die dat wil? Of toch wel?

Mijn kennismaking met human design

We gaan voor deze kennismaking ongeveer een jaar terug in de tijd. Op social media zag ik steeds vaker de term human design voorbij komen. Vooral aangeprezen door jonge succesvolle ondernemers. Die met hun posts keihard tegen mijn, wellicht ouderwetse, werkethiek in gingen.

Ik liet het op dat moment los. Maar ergens kennelijk toch niet helemaal…

 Ondertussen begon ik mijzelf te verdiepen in de persoonlijkheidstypes van de website 16personalities.com. Dat hielp me al op weg om mezelf wat beter te begrijpen, maar het voelde toch niet helemaal compleet.

Toen het onderwerp human design later dus opnieuw op mijn tijdlijn verscheen, besloot ik mezelf te verdiepen in die trigger. En op dat moment ging er een compleet nieuwe wereld voor mij open.

Voor het eerst voelde ik me echt volledig begrepen.

Op weg naar mijn droombedrijf

Waarom ergerde ik mijzelf zo? Aan andere marketeers of business coaches die aan het opscheppen waren over die 10K-maanden? Ik voelde ergens dat al die one-size-fits-all programma’s niet iedereen zouden helpen.

We zijn immers ook niet allemaal hetzelfde, toch?

Al vanaf het begin van mijn ondernemerschap voelde ik de meeste voldoening wanneer ik datgene kon doen wat mij blij maakt. Zoals fotograferen, illustraties maken, teksten schrijven of in ieder geval werk verzetten voor anderen. En ik merkte ook dat ik gefrustreerd raakte als ik dat niet kon doen.

Dat dit letterlijk ook zo in mijn human design naar voren kwam in mijn type en not-self-theme, overtuigde me om verder te lezen. En zo vielen er steeds meer puzzelstukjes op hun plek. Daar begon mijn eigen experiment.

Mijn droombedrijf volgens mijn Human Design

Ik begon dingen te doen die mij plezier en voldoening gaven. Ook al had het niets te maken met mijn vak. Ik plaatste op mijn social media ook Stories over mijn moestuin, mijn wandelingen en DIY projecten.

Om anderen te inspireren. Om een voorbeeld te zijn hoe leven in afstemming met je design eruit kan zien. En om zodoende vanzelf de mensen aan te trekken die bij mij passen.

Met moeiteloze marketing.

Wat is human design?

Human design wordt ook wel gezien als de handleiding van je ziel. Het is een samensmelting van I Ching, het chakrasysteem, astrologie, de Kabbalah, kwantumfysica, biochemie, genetica en astronomie.

Een combinatie van wetenschap en spiritualiteit. Gebaseerd op jouw exacte geboortetijd en plaats.

Jouw human design grafiek geeft bijvoorbeeld aan hoe jij het beste beslissingen kunt maken. Het laat zien wat je bewuste en onbewuste patronen zijn. Waar je beïnvloed wordt door anderen. En is een gids voor jouw persoonlijke ontwikkeling.

Jouw experiment.

Want dat is wel hoe het is. Die onbewuste patronen zullen hoe dan ook proberen terug te komen. En dat doen ze ook zeker bij mij regelmatig. Maar zodra je weet wat die patronen zijn en ze kunt herkennen, dan kun je er ook bewust naar gaan handelen en je richting aanpassen.

Wat heeft human design te maken met marketing?

Marketing draait om het maken van verbinding. Het aangaan en uitbouwen van relaties.

Met mensen. Mensen die niet in een hokje zijn te stoppen. Of in een persona. Alhoewel dit door de meeste marketeers wel getracht wordt. Met soms positieve en soms ook negatieve resultaten.

Dat heb ik wel gemerkt in mijn periode als marketeer voor een ander bedrijf. De advertenties die ik op social media plaatste voor de look-a-like doelgroep van het klantenbestand gaven vaak goede resultaten. Maar konden ook ontladen in een heleboel negatief commentaar.

En hetzelfde geldt voor de marketingactiviteiten die je kiest. Als jij activiteiten uitvoert die niet bij jou passen, dan zul je nooit het resultaat halen wat anderen wellicht wel bereiken.

Zo weet ik dat koude telefoongesprekken voor mij nooit gaan werken. Niet alleen vanwege mijn belangst, wat natuurlijk niet echt meehelpt… Maar ook vanwege het feit dat mijn strategie draait om reageren op wat er zich in mijn leven afspeelt. Ik ben er niet voor gemaakt om initiatief te nemen.

Heb ik je al een beetje nieuwsgierig gemaakt naar wat human design voor jou en jouw onderneming kan betekenen?


Deel dit artikel

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Deze blogs vind je misschien ook wel interessant