De flexibiliteit van de verkenners

Verkenners zijn net zoals de schildwachten echte doeners, echter zijn zij in tegenstelling tot hen juist flexibele types, die bekend staan om hun spontaniteit en vindingrijkheid. In deze rol vinden we de persoonlijkheidstypes Virtuoos, Avonturier, Ondernemer en Entertainer.

Virtuoos (ISTP)

Als virtuoos ben jij een echte maker, die leert door te doen. Je hebt een individualistische mindset en jaagt je dromen na zonder behoefte aan verbinding met anderen. In jouw werk heb je wel variatie nodig, mogelijk zelfs wat adrenaline. Structuur verveelt je en je wil de vrijheid hebben om je eigen planning, verantwoordelijkheden en omgeving vorm te geven.

Ondanks jouw behoefte aan spanning, zorgt jouw introverte karakter er voor dat je zelf niet graag in de schijnwerpers staat. Door contentmarketing in te zetten, kun jij jouw creativiteit en rationalisme op een praktische manier kwijt.

Nieuwe uitdagingen grijp je graag aan. Daarom zijn TikTok video’s en Instagram Reels uitstekende vormen van social media om mee te experimenteren voor de promotie van jouw product of dienst. Hierbij hoef je zelf echt geen dansjes te doen. Een schaalbaar product of dienst maakt het voor jou mogelijk om te blijven ontdekken wat werkt. SEA en social advertising helpen je daarbij te groeien.

Als flexibel persoonlijkheidstype ben jij toevallig ook goed in het stellen van prioriteiten. Dit is een waardevolle eigenschap voor personen die juist zo genieten van onvoorspelbaarheid. Een globale planning geeft je voldoende handvatten om mee te werken, terwijl er ook ruimte is voor spontaniteit.

Avonturier (ISFP)

Jij geniet als avonturier van het doorbreken van traditionele verwachtingen door te experimenteren. Je laat je daarom ook niet graag in een hokje stoppen. Jouw inspiratie wordt daarbij gevoed door verbinding met mensen en ideeën. Zorg als introvert wel voor voldoende me-time om weer op te laden.

Jouw creativiteit kun je goed kwijt in contentmarketing en bij het bedenken van merkactivaties. En de Instagram Reels en TikTok bieden jou de mogelijkheid om jezelf artistiek te uiten en gebruik te maken van jouw spontaniteit. Jij weet vast een manier te vinden waarbij je niet zelf voor de camera hoeft. Op LinkedIn en Twitter kun je met jouw posts ook prima de strijd aan met de gevestigde orde.

Organisch groeien is voor jou een verstandige keuze. Als voelend type richt jij je namelijk het liefst op persoonlijke relaties en naar werken in harmonie om tot win-win situaties te komen. Heb je er al eens over nagedacht om samen te werken met anderen om te groeien?

Persoonlijkheidstype Doener

Jij bent een echte doener..

Een langetermijnplanning gaat voor jou tot slot niet werken. Je gebrek aan focus kunnen we beter oplossen door korte termijn doelstellingen vast te leggen. In jouw contentplanning is ruimte voor spontaniteit een absolute vereiste.

Ondernemer (ESTP)

Als ondernemer sta je graag in het middelpunt van de belangstelling. Je leeft in het nu en houdt van actie. Kijken komt pas later en je corrigeert fouten liever onderweg. Jouw logische verstand dwingt je om cruciale beslissingen te nemen op basis van feiten en de direct waarneembare werkelijkheid. Het is niet vreemd dat jij dan ook beschikt over een flinke portie ongeduld.

Je bent goed in het oplossen van problemen en vindt het heerlijk om hier achteraf mooie verhalen over te vertellen. Natuurlijk wel vol drama en passie. Je extraverte karakter maakt jou dan ook de aangewezen persoon voor netwerkbijeenkomsten en persoonlijke verkoop.

Verder vind je het geen probleem om zelf voor de camera plaats te nemen. Daarom kun je goed overweg met bijvoorbeeld Instagram Reels en TikTok video’s. Pas wel op dat je met jouw rationele denken niet op jouw publiek overkomt als een ongevoelig persoon.

Jouw denkende natuur zorgt ervoor dat jij het beste kunt kiezen voor een schaalbaar product of dienst. SEA en social advertising zorgen voor de benodigde actie. Om jouw motivatie en focus vast te houden, heb je tevens meetbare doelen nodig. Structuur is daarentegen niet echt jouw ding. Zorg daarom voor voldoende ruimte in jouw planning voor spontane ideeën.

Persoonlijkheidsaspect Tactiek Flexibel

…en flexibiliteit is voor jou het sleutelwoord!

Entertainer (ESFP)

Het is nooit saai wanneer jij in de buurt bent. Jij leeft in het nu en stopt veel tijd en energie in het stimuleren van anderen om hetzelfde te doen. Je geniet van alle aandacht en wil het liefst overal een feestje van maken. Desondanks weet je dat de wereld niet om jou draait en ben je gevoelig voor de emoties en mening van anderen.

Netwerkborrels zijn wel jouw ding. En heb je er al eens aan gedacht om een evenement te organiseren voor jouw bedrijf? Als entertainer heb je er trouwens ook geen enkel probleem mee om videomarketing toe te passen. Deze kwaliteiten maken dat jij het uitgelezen type bent voor bijvoorbeeld Instagram Reels en  TikTok. Je experimenteert graag met nieuwe stijlen en weet altijd wel een manier om op te vallen in de massa.

Jouw voelende natuur en empathie past het best bij een persoonlijke aanpak van jouw marketing. Jij wil jouw klanten graag persoonlijk leren kennen en hen op een praktische manier helpen om hun leven te verbeteren. Het is voor jou daarnaast essentieel om met anderen samen te werken. Mits je voldoende vrijheid kan krijgen in zo’n samenwerking.

Als entertainer verveel jij je al snel en je bent waarschijnlijk verschrikkelijk in het maken van plannen voor de lange termijn. Om jouw artistieke creativiteit te benutten, werkt een globale planning met voldoende vrije ruimte voor spontaniteit het best.

Welke strategie past bij jouw persoonlijkheidstype?

Alle verkenners hebben de letters S en P gemeen met elkaar. Dat maakt ze doeners en flexibele types. De virtuoos en ondernemer hebben ieder de T in hun acroniem, dat wil zeggen dat zij rationalisme verkiezen boven gevoel. De avonturier en entertainer beschikken over meer empathie.

De virtuoos en avonturier zijn beide introvert en vallen onder de strategieën zelfverzekerd individualisme of constante verbetering. Bij de avonturiers is het merendeel blijvend op zoek naar groei, bij de virtuozen is het aandeel zelfverzekerde personen groter.

De extraverte ondernemers en entertainers vinden we terug bij de strategieën sociaal meesterschap of sociale betrokkenheid. Met een hogere verhouding sociale meesters onder de groep entertainers, dan onder de ondernemers.

Hoe nu verder?

Met dit blog is een einde gekomen aan de reeks blogberichten over de persoonlijkheidstypes van het NERIS model. Hiermee heb ik je alvast wat tips gegeven over hoe je jouw bedrijf, personal branding en marketing kunt inrichten op een manier die past bij jouw specifieke persoonlijkheidstype, rol en strategie. Voor moeiteloze marketing. 

In een volgende blogreeks ga ik nog een laag dieper met human design als hoofdonderwerp. Dit model is zeer complex en gedetailleerd, maar geeft nog meer inzichten in wie jij bent als persoon. Ik pas dit toe op hoe je jouw bedrijf kunt runnen op een manier die afgelijnd is op jouw design. Zodat jij kunt ondernemen vanuit rust en vertrouwen. 


Deel dit artikel

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Deze blogs vind je misschien ook wel interessant