Jouw idee of concept. Hoe plant jij dit zaadje?

Een bedrijfsplan, merkstrategie en marketingstrategie. Alle drie bevatten ze een essentieel onderdeel voor het succesvol starten en runnen van jouw onderneming. En dat is jouw idee of concept. Het zaadje dat je met human design plant in een vruchtbare bodem.

Jouw bedrijf is een verlenging van jou

Hoe vaak heb jij jouw concept al gewijzigd omdat het niet meer past bij jou? En heb je jezelf wel eens afgevraagd waarom?

Wij mensen zijn geen op zichzelf staande wezens. Alhoewel we dat misschien soms wel zouden wensen… We worden simpelweg altijd beïnvloed door anderen en hun energie. In je human design wordt dat bijvoorbeeld direct al duidelijk als je kijkt naar je energiecentrums.

Waar ik het over heb?

Je centrums zijn die negen witte of gekleurde vormen in jouw human design chart. Wanneer deze wit zijn (ongedefinieerd), dan betekent dit dat dit specifieke energiecentrum open staat voor invloed van anderen die dit centrum gekleurd hebben, ofwel gedefinieerd.

Overigens worden we ook beïnvloed door anderen bij inactieve kanalen en poorten die uit staan. Maar voor de leesbaarheid van dit blog ga ik hier bewust niet op in.

Voor zover de theorie. Tijd voor een praktisch voorbeeld

Het bovenste centrum (crown/hoofd) is waar wij als mensen onze inspiratie en ideeën vandaan halen. Bij mij is deze niet ingekleurd. Dat betekent dus dat ik mijn inspiratie uit mijn omgeving haal. Maar dat zegt nog niets over of die ideeën wel echt bij mij passen.

En wat nu als dit centrum gekleurd is, dan zit ik toch goed? Ik hoor het je haast zeggen. Kijk dan ook eens naar welke andere centrums er wit gekleurd zijn. 

Vooruit, ik geef je nog een voorbeeld.

Laten we stellen dat het bovenste centrum gekleurd is en je emotionele centrum/solar plexus niet ingekleurd is. Je krijgt inspiratie voor een business concept, terwijl jij aan het werk bent met je beste vriend of vriendin. Zij is ontzettend enthousiast en jij ook. Vooral omdat je mee surft op haar emoties. Maar zodra hij of zij weg is, nemen de twijfels toe.

Komt dit je bekend voor?

Op zo’n moment is het vooral belangrijk om naar je eigen autoriteit te luisteren. Jouw autoriteit kun je trouwens vinden in de tabel van je uitdraai. Deze vertelt je hoe jij het beste beslissingen kunt nemen. Laat je nou niets wijs maken door je hoofd. 

Human design centrums kanalen poorten

Mijn eigen human design ter illustratie

Jouw persoonlijke rol op deze aardbol volgens human design

Toen ik human design voor het eerst bestudeerde, voelde ik me eerlijk gezegd enigszins teleurgesteld. Want hoe kan ik nou niet gemaakt zijn om te manifesteren? Waarom moet ik nou weer het werkpaard zijn. En hoe kan ik nu datgene doen wat mij voldoening geeft?

Hoe meer ik me echter verdiepte in de materie, des te duidelijker werd het voor mij. Daar begon mijn acceptatie. Van mijn type en de rest van mijn design. En voor wie er enigszins bekend mee is, ik ben een Sacrale Generator met een 1/3 profiel.

Marketing is van oudsher natuurlijk vooral gebouwd op het nemen van initiatief. Dat is ook precies hoe ik het heb geleerd. Je zet een idee of concept neer en dat ga je vermarkten. Maar ik kwam er met human design dus achter dat deze strategie helemaal niet bij mijn type past.

Zucht. Dat verklaarde wel waarom veel van mijn eigen ideeën niet tot succes hebben geleid. Niet alleen ging het al mis bij mijn idee, maar nu ook bij mijn eigen strategie.

Maar hoe werkt het dan wel voor mij en andere Generators? Betekent dit dat wij geen ondernemer kunnen zijn? Zegt die strategie van “wachten op respons” daadwerkelijk dat je maar stil moet gaan zitten? Wachten totdat klanten vanzelf bij je aankloppen?

Ik ben daarom bij mezelf nagegaan wat wel tot succes heeft geleid de afgelopen jaren. En in de meeste gevallen trok ik klanten vanzelf aan. Door mijn eigen kennis en ervaringen te delen. Op een manier waar ik plezier uithaalde. Zonder verwachtingen om er iets voor terug te krijgen. Of omdat ik REAGEERDE op hun specifieke vraagstuk.

Wauw. Dat ik me dit nu past besefte…  

Hoe je jouw profiel en not-self kunt gebruiken voor jouw bedrijfsidee

Laten we meteen nog maar even een laag dieper gaan. Naar jouw profiel. Dit staat voor jouw manier van zijn en vormt de richting in je leven. Bewust en onbewust.

De 1-lijn in mijn profiel staat voor de Onderzoeker. Daar herkende ik mezelf ook direct in. De 3-lijn staat voor de Martelaar. Klinkt heftig, maar draait vooral om het opdoen van ervaringen in het leven. Leren door vallen en opstaan. Goh, wat schreef ik hierboven ook alweer?

Frustratie is voor mijn type een duidelijk teken dat ik dingen doe die niet passen bij mij. Daarom sta ik in het dagelijks leven steeds vaker stil bij wat ik doe en welk gevoel dit me geeft. Mijn marketingactiviteiten en mijn bedrijf moeten mij dus vooral plezier en voldoening geven.

Is dat niet het geval of merk ik frustratie op? Dan stop ik direct waar ik mee bezig ben. En neem ik er even afstand van om te ontdekken waar dit vandaan komt. Op deze manier heb ik dus mijn eigen idee of concept steeds meer afgestemd op mijn design.

Meer weten over hoe je jouw bedrijf kunt afstemmen op jouw design? Neem dan gewoon eens contact op.


Deel dit artikel

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Deze blogs vind je misschien ook wel interessant